Het belang van een snelle website is al langer overduidelijk. Het geduld van bezoekers is steeds sneller op en het is essentieel om je website of webshop zo snel als mogelijk uit te kunnen serveren. Ook Google doet vanaf 21 mei 2021 hier een schepje bovenop door website snelheid en "page experience" in het algemeen belangrijke rankingfactoren te maken. Deze factoren zijn onder de Core Web Vitals ondergebracht en zijn niet alleen maar bedoeld als leuke statistieken. Het goed scoren op deze factoren kan alleen als je website technisch en inhoudelijk goed in elkaar zit en dat zullen ook je bezoekers merken.
Daarnaast is het prettig dat Google de richtlijnen waaraan een website dient te voldoen beter inzichtelijk maakt en standaardiseert. Er is een overvloed aan tools en metrics beschikbaar die het effectief aanpassen van je website of webshop niet altijd makkelijker maakt. Met deze richtlijnen zou dat eenduidiger en eenvoudiger moeten zijn.
Wat zijn Google Core Web Vitals?
Op dit moment bestaat dit uit een drietal metrics die gebruikerservaring van een websitepagina meten en uitdrukken in een getal tussen de 1 en 100. Op basis van de score krijg je zodoende een label "goed", "moet verbeterd worden" of "slecht" voor respectievelijk elke metric. De scores hangen daarnaast weer af van een aantal factoren die ieder afzonderlijk beoordeeld worden.
De drie metrics die Google momenteel hanteert zijn: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Klinkt technisch en ingewikkeld maar we zullen ze hieronder eerst kort belichten.
Largest Contentful Paint (LCP)
Deze metric meet de waargenomen laadsnelheid van de pagina. Dit is dus de tijd die nodig is voordat het grootste element op het scherm van de gebruiker verschijnt. Denk hierbij aan video's, afbeeldingen en andere soorten van inhoud die op je pagina staan. Om de meest ideale gebruikerservaring te leveren heeft Google hiervoor een maximale tijd van 2,5 seconden bepaald.
First Input Delay (FID)
Hiermee wordt gemeten hoeveel tijd het kost voordat een gebruiker met je website kan interacteren. In meer simpele termen is het de tijd tussen het laden van de pagina en het moment waarop je gebruiker bijvoorbeeld op knoppen kan drukken, formulieren kan invullen of je navigatie kan gebruiken. Google heeft hiervoor een maximale tijd van 100ms (milliseconden!) vastgesteld.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Stel je staat op het punt om een link aan te klikken net op het moment dat er nog afbeelding bovenaan de pagina wordt ingeladen. Klik! Mis! Je website vertoont daarmee een "layout shift" op het moment dat een bezoeker een actie wilt uitvoeren. De Cumulative Layout Shift meet de visuele stabilteit van je website en zal de score al naar gelang onverwachte layout wijzigingen naar beneden bijstellen.
Waar kan je de Core Web Vital scores vinden?
Er zijn verschillende manieren en tools om jouw Core Web Vital scores te checken. We zullen ons beperken tot de tools waar we zelf graag mee werken en ook het meest toegankelijk zijn voor de meeste gebruikers.
Google Chrome Lighthouse
Lighthouse kan via de Google Chrome browser makkelijk gebruikt worden. Open de pagina in de Chrome browser en rechtermuis klik ergens op de pagina. Kies voor "Inspecteren" en vervolgens het tabblad "Lighthouse". Vervolgens kan je een aantal parameters aanpassen alvorens het rapport te genereren. Reken jezelf niet rijk door alleen je desktop versie van je website te checken. Ga altijd uit van "mobile first" en zorg dat je prestaties overwegend in het groen staan.
Google PageSpeed Insights
De Google Pagespeed Insights tool kan je direct in je browser gebruiken. Je geeft simpelweg de URL op van de pagina die je wilt scannen en na een paar seconden zijn de scores van je pagina inzichtelijk.
Google Search Console
In het dashboard van je Google Search Console vind je onder de tab "Site Vitaliteit" de prestaties van je website terug. Het kan echter zijn dat Search Console niet voldoende gegevens van je website heeft verzameld om hier enige resultaten te tonen. Deze tool is daarom niet voor elke website handig en / of direct te gebruiken.
Hoe kan ik mijn website verbeteren?
Ok, je hebt de Core Web Vital scores inzichtelijk en er is werk aan de winkel. Wat nu? Waar begin je en wat moet je aanpassen? De grote hoeveelheid factoren die meespelen bij het optimaliseren van je website kunnen je mogelijk overweldigen en zullen ook per website anders zijn. De optimalisatie strategie zal ook per website verschillen en hangen ook af van de mogelijkheden die je website biedt.